Kulturel Sponsorluk

14 Ağustos 2011 Pazar
Kültürel Sponsorluk

Bu sponsorluk türü, kültür ve sanat alanlarında çesitli faaliyetlerin yapılabilmesi için hizmet şeklinde yapılan desteğin az olmasına karşın genellikle mali açıdan yapılan destekleri içeren sponsorluk alanıdır. Spor sponsorluğundan sonra, sponsorluk harcamaları içerisinden en fazla payı alan kültür-sanat sponsorluğu, eskiden soylu ailelerin ün dışında herhangi bir beklentileri olmadan sanatçıları destekleyerek sanat koruyuculuğu, mesenlik yapmaları şeklinde görülürken, günümüzde kuruluşlar uzun ve kısa vadede ticari bir fayda sağlamak beklentisi içerisinde hedef gruplarına ulaşmak, tanınırlıklarını ve imajlarını yükseltmek, toplumda iyi niyet oluşturmak ve kuruluş çalışanlarını motive etmek amacıyla bu alandaki sponsorluk faaliyetlerine yönelmektedirler. Sanat sponsorluğunun bir amacı da belirli bir pazara ulaşmaya çalışmak, kurum misafirperverliği ve kurumsal sosyal sorumluluk bakımından markayı yükseğe çıkarmaktır. (Okay, 2005)

Sanat sponsorluğuna yapılan harcamalar son yıllarda hemen hemen tüm ülkelerde artış göstermesine rağmen, artış hızı ve harcanılan miktar bakımından spor sponsorluğuna yetişmesi son derece güç görünmektedir. Birleşik Krallıkta kuruluşların sanata yaptığı yatırım 1976 yılında 849.000 Euro iken, 2003 yılında 212 milyon Euro'ya çıkmıştır. Bu kayde değer büyümeye rağmen avrupada sponsorluk, özellikle de sanat sponsorluğu hala nispeten gelişmemiş ve pazarlama karmasının altında işletilen bir kısım olarak yer almıştır. ( The Europen Sponsorship Newsletter, 2003 )
Uç noktaları desteklemek veya bir star ile çalışmak kuruma kalite, dinamiklik ve açıklık kazandırır. Geniş kitlelere hitap eden bir etkinlik ise sempati, güven ve özdeşleşme sağlar. Bir Rembrandt sergisi kurumun prestijini arttırır, estetiğe, uyuma ve geleneklere verdiği önemi ortaya çıkartır. Deneysel çalışmalar, fotografçılık, avangard tiyatro gibi faaliyetler modernlik ve yenilikçi tarzı ortaya koyar. Örneğin; Volkswagen senelerce reklamlarla vermek istediği "dinamik, modern, yenilikçi" imajına, ancak rock müziği destekledikten sonra kavuşmuştur. (Brückner & Schormann, 1996)

Uygun bir proje aranırken, sponsorluk taslağının içeriği ve bütçe belirleyici ögeler arasındadır. Kültür sponsorluğu bir lüks olmadığından, küçük bütçelerle de gerçekleştirilebilir. Yüksek paralar ödenerek getirilen sanatçılar genellikle aynı dönüşümü sağlamazlar. Yirmi yılı aşkın bir süredir Michael Jackson'ı destekleyen Pepsi-Cola'nın adı çoğunlukla sanatçının adı altında ezilmiştir.

Usta bir sanatçıyı desteklemek, imaj çalışmalarına katkıda bulunabileceği gibi olumsuz sonuçlar da doğurabilir.

Başarısız bir konser veya kötü giden bir televizyon röportajı işletmenin imajını gölgeler. Bu yüzden, sanatçı hakkında bir profil çizmekte yarar vardır. Bu profil çizilirken şu bilgilere ihtiyaç duyulur (Brückner & Schormann, 1996):

-Sanatçının kariyeri
-Sanatçının tanınma oranı ve gelecekteki gelişme potansiyeli
-Hedef kitle tarafından sevilip sevilmediği
-Sanatçının ulaşabildiği hedef kitlenin genişliği
-Sanatçının imajının kurumsal imaj ile uyuşma düzeyi