Toplam Kalite Yonetimi Felsefeleri

14 Ağustos 2011 Pazar
Toplam Kalite Yönetimi Felsefeleri

TKY’nin felsefesi sürekli gelişmedir. Sürekli gelişme veya özgün ismi ile ”Kaizen” bir dinamizmi, sürekli bir değişimi ifade eder. Bu yaklaşım, mükemmellik arayışı ve sıfır hata arayışının temelidir. Sürekli iyileştirme, yönetim, liderlik iş hayatı ile ilgili olduğu kadar, bir hayat felsefesi ve tarzıdır. Günlük yaşantısında bunu gerçekleştiremeyen bireyin, iş hayatında sürekli daha iyiyi araması beklenemez. (Kovancı, 2003;13).

1950’li yıllarla birlikte Deming ve Juran gibi öncüler sayesinde kaliteye sistem yaklaşımı girmiştir. Bu yaklaşım kalitenin tüm sistem sorumluluğunda olduğu anlayışından yola çıkan “Toplam Kalite Felsefesi” dir. Deming’in 2. Dünya savaşı sonrası Japonya’ya götürdüğü bu felsefe Japonların savaş sonrası önemli bir teknik atılım yapmasına neden olmuştur(Kıran, 2003;14).
Deming’e göre kalite temel olarak işçilerin yaptıklarının değil, üst yönetimin yaptıklarının ve kararlarının bir sonucudur. Bir işin nasıl yapılacağını belirleyen çalışma sistemidir ve bu sistemi sadece yöneticiler yaratabilir ve sadece yöneticiler kaynakların kullanımı, işçilerin eğitimi, işçilerin kullandıkları ekipman ve aletlerin seçimi ve kaliteye ulaşmak için gerekli tesis ve ortamı oluşturabilirler(Yılmaz, 2007; 10).

Deming’in “Zincir Tepkimesi” teorisine göre; kalitedeki gelişmeler zamanın ve malzemenin iyi kullanılmasına ve daha az gecikme, hata ve yeniden üretim nedeniyle daha düşük maliyetlere imkân tanır. Düşük maliyetler sonuç olarak, üretkenlik artışı doğurur(Şengül, 1997;10).

Juran kalite yönetim felsefesinin temelini seçilen hedefi karşılayabilecek ve bunu işletim koşulları altında gerçekleştirebilecek bir süreç yaratma yani kalite planlamasının oluşturabileceği görüşündedir. Planlamadan sonraki aşamada sürecin optimal bir etkinlikle çalışabilmesi için işletim güçleri devreye girer(Bostan, 2005;29).
Juran kaliteyi kullanıma uygunluk olarak tanımlamıştır. Tasarımdan başlayıp satış sonrası hizmetlere kadar geniş bir yelpazeyi kapsayan Japon tarzı “Toplam Kalite Kontrolü” uygulamalarının esasını oluşturan kalite programının fikirsel öncülerindendir. Juran’ın kalite programının amacı, standartlara uygunluğun arttırılması ve kalitesizlik nedeniyle ortaya çıkabilecek maliyetlerin azaltılmasıdır. (Kökçü, 2007;7).

Feigenbaum, ürünlerin kötü dizayn edilmesi, yetersiz dağıtılması, yanlış pazarlanması ve müşterinin kullanımına uygun destek verilmemesi halinde imalatta kalitenin elde edilemeyeceği kavramını geliştirmiştir(Yılmaz, 2007;13).

Kalite eğer yönetilecekse kalite maliyetleri kategorize edilmelidir. Bu bakımdan Feigenbaum maliyetleri üç ana kategoride tanımlamaktadır. Değer maliyetleri, önleme maliyetleri ve kusur maliyetleri. Toplam kalite maliyeti bu maliyetlerin toplamıdır. Feigenbaum’un kalite iyileştirme programında amaç kalitenin toplam maliyetini satış maliyetleri içerisinde %25-30’lara düşürmek ya da operasyon maliyetlerini olanaklar elverdiği ölçüde azaltmaktır(Gümüşsuyu, 1996;11).