Sponsorluk Hakkinda Bilgiler

14 Ağustos 2011 Pazar
Sponsorluk Nedir, Sponsorluk Hakkında Bilgiler

Değişmeyen tek şeyin değişimin kendisi olduğu günümüzde; teknoloji ve iletişim araçlarının gelişmesi ve küreselleşmenin hız kazanmasıyla birçok firma artan rekabet ortamında ürettikleri ürün ve hizmetleri, kısaca kendilerini daha iyi ifade edip mevcut müşterilere ihtiyaç oluşturabilmek için, yoğun rekabetle baş edebilmek amacıyla yeni yöntemlere ihtiyaç duymaktadırlar.
Lamark ( 1809 ); “Organ ihtiyaçtan doğar” sözüyle yeni yaklaşımların yeni koşulların bir sonucu olduğu açıklamasını bizlere yapmaktadır. 80’li yıllarda özellikle ABD’de ve Avrupa’da yaygınlaşan sponsorluk kavramını “Etkinliğin finansmanı, desteklenmesi” gibi kısa açıklamalarla anlatmak yeterli olmuyor. Sponsorluğun sanılanın aksine “sokağa atılmış para” olarak düşünülmediği günümüzde, sponsorluk özel sektör tarafından bilinen önemli bir halkla ilişkiler ve pazarlama aracıdır.

Roma İmparatoru Agustus’un danışmanı ve ünlü şair Virgilies’in yakın dostu Caius Cilnius Maecenas’ın imparatora sanatçıyı koruma fikrini aşilamasından beri “mesenlik” diye anılan sanat koruyuculuğu, 15 ve 18. yüzyıllar arasında Floransa’yı yöneten banker Medici ailesinin Leonardo da Vinci, Michelangelo, Boticelli, Donatelli gibi sanatçıların ellerinden tutması ile doruğa ulaşmıştır. 20 yüzyılın mesenleri olan firmalar ise sponsorluğu günümüze taşımış ve olay sanattan spor, eğitim ve sağlık gibi çesitli alanlara yayılmıştır. (And ve diğ.,1981)

Günümüzde sponsor ve sponsorluk kavramları gerek işletmecilik gerekse ekonomi alanında oldukça sık kullanılmaktadır


Sponsorluğun Nedir

Sponsorluk kelimesi, Latince “sponsor/sponsoris” kelimesinden gelmektedir. Daha ayrıntılı olarak araştırıldığında ise, aynı kelime kökeni olan “sponsio” ya ulaşılmaktadır. Sponsio, sözleşmelerde, müzakerelerde ve ortaklıklarda, iki taraf arasındaki merasimli sorumluluk anlamına gelmektedir. (Walliser,1995)
Sponsorluk, sponsor firma ile sponsorluğu yapılanın her ikisine de avantaj sağlamaya yönelik bir iş anlaşmasıdır. ( Black, 1989 )

Karşılıklı olarak kabul edilmiş ticari faydaları sağlamak amacıyla, bir bireyi, organizasyonu, olayı ya da faaliyeti desteklemek için ticari bir kuruluş ya da hükümet tarafından ayni ya da nakdi destek sağlamaktır. Bu destek iki taraf arasında kabul edilmiş bir ilişkiyi kapsar ve sponsorun esas olarak faaliyet gösterdiği alanın veya işin bir parçasını teşkil etmez. ( Ball, 1993 )

Yapılan faaliyetle birlikte ticari potansiye kazanabilmek için faaliyete ayni veya nakdi olarak yapılan yatırımdır. ( Meenaghan, 1991 )
Bir başka tanıma göre de, sponsorluk karşılıklı fayda sağlayan bir ticari anlaşmadır. ( ABSA, 1986 )
Pozitif değerleri ölçülebilen, topluma değer katarken, destek olana da ticari menfaat sağlayan bir etkinlikler dizisidir. (Asna,1998 )

Belli amaçlara ulaşmak için destekleyen ve desteklenen arasında yapılan ve karşılıklı yararlar sağlayan iş düzenlemesidir. ( Odabaşı ve Oyman, 2001 )

Sponsorluk, kurumsal amaçlara ulaşmak için spor, kültür-sanat veya sosyal alanlarda, kişi veya organizasyonların para, araç-gereç ya da hizmet ile desteklenmesi ve tüm bu aktivitelerin planlanması, organizasyonu, yürütülmesi ve kontrolüdür. ( Peltekoğlu, 2001 )

Sponsorluk, organize edilmiş ticari potansiyelin kullanım hakkına sahip olmak (spor, eğlence, kar amaçsız event ya da organizasyonlar vb.) ve fayda elde etmek için bu sahipliğe nakti ya da ayni ödeme yapmak şeklinde tanımlanmaktadır. ( Şimşek, 2007)

Yukarıda yer alan tanımlara ve diğer başka tanımlara da bakıldığında sponsorlukta şu unsurların bulunduğu görülmektedir. ( Argan ve Katırcı, 2002)
Sponsorluk, sponsorluğu üstlenilen ve sponsor olan şeklinde iki tarafın varlığı
ile gerçekleşir.

Sponsorluk, karşılıklı iki yönlü yarara dayanmaktadır.
Sponsorlar, araç-gereç ( teçhizat ), para ve hizmet desteği verebilirler.
Sponsorluk, bir iletişim aracıdır ve çeşitli kurumsal amaçlara ulaşmak için
yapılır.