Toplam Kalite Yonetimi Kavrami Nedir

14 Ağustos 2011 Pazar
Toplam Kalite Yönetimi Kavramı Nedir

Kalite Kavramı

Kalite kavramı zaman içinde birbirinden farklı birçok şekilde tanımlanmıştır. Dr. J. M. JURAN’ın “Kalite kullanıma uygunluktur” biçiminde tanımladığı kaliteyi, P. B. CROSBY “Kalite şartlara uygunluktur” şeklinde tanımlamıştır(Demirdaş, 1997;63).

En genel anlamda kalite, geliştirebilecek her şey demektir. Kaliteden söz ederken ilk akla gelen, ürün ya da hizmetin kalitesi olmaktadır. Kaizen stratejisi kapsamında incelenirse, hiçbir ürün veya hizmet, tasarlanmış olduğu seviyenin ilerisine geçemez. Burada tasarımı yapan insan olduğuna göre insanın kalitesi ile ilgilenilmelidir. İşi oluşturan üç yapı taşı, donanım, yazılım ve insan kaynaklarıdır. Bir başka düşünüre göre kalite, kullanım amaçlarına uygunluktur(Beşkese, 1995;6).

Toplam Kalite Yönetiminin Tanımı

Kalitenin sağlanması ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmaların en geliştirilmiş ifadesi olan TKY, müşteri beklentilerine odaklanarak sürekli kalite iyileştirme anlayışı, ekip çalışmasına verdiği önem ve lider yönetici kavramları ile endüstri ve hizmet sektöründe sağladığı başarılar nedeniyle, uzun yıllar geçerliliğini koruyacak bir yönetim felsefesi olarak tanımlanmaktadır(Koçal, 1998;6).

Toplam kalite kontrol anlayışına işlerlik kazandıracak bir olgu da toplam kalite yönetimi sistemidir. Hızla değişen ve gelişen dünyada kalite kavram ve sistemleri de bu değişime paralel bir gelişme göstermektedir. Bu gelişmelerin sonuncusu olan ve Toplam Kalite Yönetimi adı verilen bu sistem en basit anlamı ile, müşteri gereksinimlerinin en iyi şekilde karşılanması için işletmenin performansını, her alanda ve her düzeyde tüm çalışanların bütünleşmiş katkılarıyla sürekli olarak geliştirilmesini ifade eder(Kıngır, 2006;7).

Bir başka düşünüre göre, TKY bir şirkette faaliyetlerin sürekli olarak iyileştirilmesi anlamına gelir. Pazar araştırmasından maliyet muhasebesine kadar bütün fonksiyonlar Toplam Kalitenin içindedir. Amaç, müşteri talepleri doğrultusunda şirketin tüm birimlerinin yönlendirilmesi ve müşteri tatmininin sağlanmasıdır(Tüzün, 1994;4).

TKY’nin asıl amacı, kâr elde etmek değil, müşteri isteklerinin karşılanmasıdır. TKY’nin yönetim yapısı ise, yapılan tüm işlerin sürekli olarak iyileştirilmesi yaklaşımıyla başta üst yönetim olmak üzere tüm çalışanları kapsar. Günümüze kadar yapılan tüm yönetim tanımlarında belirlenmiş amaçlardan bahsedilmiştir. Günümüzde ise bu amaçların tümü kalite, kalitenin sağlanması, ağırlıklı yönetim olarak tanımlanmaktadır. TKY’de bir başka amaç ise, değişimi yönlendirerek kaliteye ulaşabilmektir(Soyhan, 1996;15).